12 Leuke en Gezonde Activiteiten voor 50 Plussers

Volgens de “Nederlandse Norm Gezond Bewegen” (NNGB) moet een 50 plusser minimaal vijf dagen per week, ten minste een half uur per dag, matig intensieve lichaamsbeweging hebben om op langer termijn lichamelijk gezond te blijven. Bewegen is niet alleen goed voor de lichamelijke gezondheid, het heeft ook een positieve invloed op je geestelijke gezondheid. Door meer te bewegen geniet je gewoonweg meer van het leven, op fysiek, mentaal en sociaal vlak. In dit artikel worden 12 leuke en gezonde activiteiten voor 50 plussers beschreven, die je zonder moeite en met plezier kunt uitvoeren.

1. Wandelen

Een gezonde manier van ontspanning is het maken van een wandeling. Wandelen kan het hele jaar door, met of zonder gezelschap en het kan bovendien geheel kosteloos zijn. Tijdens het wandelen kun je heerlijk genieten van de buitenlucht en de natuur om je heen.

Heb je zin om te wandelen, maar ga je liever niet alleen? Vanuit verschillende organisaties worden er groepswandelingen voor 50 plussers georganiseerd. Voordelen van groepswandelingen zijn bijvoorbeeld dat er (soms tegen een kleine vergoeding) vervoer naar een vertrekpunt is geregeld en de routes al zijn uitgestippeld. Ook is het deelnemen aan een groepswandeling een perfecte manier om nieuwe mensen te leren kennen. Het nadeel van het wandelen in een groep is dat de groep mogelijk een bepaald tempo heeft, die jij niet zo goed kunt bijhouden of juist te langzaam vindt.

Seniorenfietsen2. Fietsen

Een wat intensievere manier van bewegen is fietsen. Fietsen is met name een gezonde activiteit voor senioren, omdat je hiermee een betere conditie opbouwt. Wanneer je regelmatig fietst, ga steeds rustiger en dieper ademhalen. Je vergroot daarmee je longcapaciteit, wat er weer voor zorgt dat je een lagere hartslag en bloeddruk hebt. Ook pompt het hart tijdens het fietsen extra bloed en dit heeft positieve gevolgen voor de bloedsomloop. Een betere bloedsomloop heeft bijvoorbeeld weer invloed op je cholesterolspiegel. Kortom: fietsen heeft bijna alleen maar voordelen!

3. Zwemmen

Gezellig baantjes trekken en tegelijkertijd je conditie verbeteren? Zwemmen is een perfecte manier om actief te blijven. De meeste zwembaden bieden speciale zwemactiviteiten voor 50 plussers aan. Eén van de voordelen van zwemmen is dat je lichaam gewichtloos is en je hierdoor je (stijve) spieren en gewrichten kunt ontlasten en versoepelen. Tijdens het zwemmen worden al je spieren ontlast, waardoor de kans op blessures erg klein is.

4. Dansen

Van stijl- en volksdansen tot salsadansen. De kans is groot dat er een dansschool bij jou in de buurt is waar je je favoriete dans kunt uitoefenen. Dansen is erg goed voor je conditie, maar vooral erg leuk om te doen. Bovendien is een dansschool de perfecte plek om sociale contacten op te doen. Veel mensen komen zonder danspartner, dus misschien ontmoet je hier wel een leuke (dans)partner!

5. Senioren fitness

Wil je lekker blijven bewegen, maar liever niet tussen de jongeren in de sportschool? Speciaal voor de 50 plussers onder ons is de seniorenfitness in het leven geroepen. Door de in het programma voorgestelde lichamelijke activiteiten voor senioren uit te voeren, verminder je de kans op het verlies van bijvoorbeeld kracht en coördinatie. Het doel van seniorenfitness is het ouder wordende lichaam soepel te houden en je spieren niet slap te laten worden. Deze vorm van fitness wordt meestal georganiseerd in de lokale fysiotherapiepraktijk.

6. Badminton

Badminton is een matig intensieve sport waarbij de shuttle heen en weer over een net gespeeld wordt. Het spel wordt meestal gespeeld door teams van twee of vier spelers. Deze sport is een goede manier om uw reactievermogen, uithoudingsvermogen, lenigheid en snelheid op peil te houden.

7. Yoga

Een goede lichaamshouding, rustige ademhaling en geestelijke rust. Dit is waar je je voornamelijk op focust tijdens de yogalessen. Leeftijd of lichamelijke klachten zijn geen excuus om mee te doen aan yoga, je doet dit geheel op eigen niveau en tempo. Yoga gaat namelijk niet om de prestatie, maar om de werking. Yogalessen voor 50 plussers worden vaak gegeven in een groep waar zowel mannen als vrouwen aan meedoen.

8. Jeu de Boules

Ligt er bij u in de buurt een Jeu de Boules baan of kent u een terrein met geschikte ondergrond? Jeu de Boules is namelijk een geschikte manier om in een ontspannen sfeer actief te zijn. Het is een echt gezelschapsspel, waarbij het de bedoeling is de metalen ballen zo dicht mogelijk bij een klein houten balletje te werpen. Neem Jeu de Boules ballen en wat leeftijdsgenoten mee en je hebt gegarandeerd een leuke middag!

9. Koersbal

Koersbal, ook wel “Bowls” genoemd, is zeer geschikt voor senioren die van een beetje spanning houden. Van oorsprong is koersbal een Australische sport. De materialen en spelregels lijken veel op die van het Jeu de Boules spel. Het zwaartepunt van de koersballen ligt niet in het midden, waardoor de ballen in een boog naar je doel rollen. Tijdens het spelen beweeg je voldoende om de Nederlandse norm van bewegen te behalen. Het nadeel van koersbal is echter wel dat het gespeeld wordt op een mat van minimaal 8 bij 2 meter en dit vaak alleen in een gymzaal te vinden is.

Senioractiviteiten210. Tuinieren

Hou je ervan lekker in de buitenlucht te zijn en één te worden met de natuur? Aangetoond is dat senioren die een plekje hebben waar zij kunnen tuinieren, gezonder en fitter zijn dan hun leeftijdsgenoten die niet zo’n groen plekje hebben. De natuur zorgt er niet alleen voor dat je een beter humeur hebt, het heeft ook een positieve invloed op je stressniveau. Met het uitvoeren van activiteiten als zaaien, harken en snoeien kun je tevens een hoop calorieën verbranden.

11. Uitstapjes

Een uitstapje met vrienden of familie is niet alleen erg gezellig, maar het is ook goed voor de lichaamsbeweging. Over het algemeen beweeg je tijdens zo’n uitstapje meer dan je op een normale dag doet. Veel organisaties en stichtingen organiseren activiteiten voor senioren, waarbij vervoer en de entreetoegang wordt geregeld. Je kunt een museum, een dierentuin of bijvoorbeeld een mooie vlindertuin bezoeken en een onvergetelijke dag hebben.

12. Puzzelen

Puzzelen is vooral een ontspannende activiteit, maar het kan ook erg uitdagend. Uitdagende hersenactiviteiten zorgen ervoor dat je hersens gezond blijven en je een goed geheugen blijft behouden. Wil je tijdens het puzzelen ook invloed uitoefenen op je lichamelijke gezondheid? Probeer dan eens te bewegen tijdens het puzzelen. Leg bijvoorbeeld alle puzzelstukjes op een plek waar je vanaf je stoel niet bij kunt en loop hierheen om nieuwe puzzelstukjes op te halen. Zo kun je per keer bijvoorbeeld de randjes of puzzelstukjes in dezelfde kleurtint ophalen. Ook zou je een keer kunnen proberen om staand te gaan puzzelen!

Deel dit opShare on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInPin on PinterestEmail this to someoneBuffer this page

GERELATEERDE ARTIKELEN