7 Fijne Oefeningen Om Te Ontspannen

118

Ons leven wordt steeds drukker. We combineren een gezin, een huishouden, een carrière en een sociaal leven. We stellen hoge verwachtingen aan onszelf en onze medemens en vergeten af en toe om weer eens gewoon “ik” te zijn. Gun jezelf regelmatig de tijd om tot rust te komen. Ontspan je en laad daarmee je batterijen terug op om het leven weer aan te kunnen.

OntspanoefeningenMe-time

De mogelijkheden om te ontspannen zijn legio. Van wellness tot yoga en van breien tot een bioscoopbezoek; de keuze is quasi onbeperkt. Vul jouw eigen me-time (tijd voor jezelf) in op de manier die het best bij jou past. Geniet ervan in je eentje of met een vriend(in) en laat even alle spanningen van je afglijden. Kom weer helemaal terug tot jezelf, alvorens je weer in de strijd te werpen van de dagdagelijkse drukte.

Ontspanningsoefeningen

Als het je niet lukt om regelmatig voldoende tijd in te plannen voor een activiteit, kan je jezelf ook tot rust laten komen met ontspannende oefeningen. Dit zijn veelal eenvoudige oefeningen die je op ieder moment van de dag kan uitvoeren. Je hebt er geen extra training of begeleiding bij nodig en je kan ze in principe overal toepassen. Kijk even niet meer op de klok en zet je telefoon uit (of in ieder geval op de trilstand). Negeer de piepjes van binnenkomende email en concentreer je alleen op jezelf en de oefening.

We zetten 7 oefeningen voor je op een rijtje, eentje voor iedere dag van de week.

Buikademhalingsoefening

Ga op de grond liggen of neem plaats op een comfortabele stoel. Leg je handen op je buik en sluit je ogen. Adem in en zet hierbij een bolle buik op. Als je uitademt, voel je met je handen dat je buik weer platter wordt. Herhaal deze oefening een aantal keren. Denk er aan om rustig te ademen.

Spierontspanning

1. Strek je linkerbeen en houdt de spanning aan gedurende circa 10 seconden. Buig je been en let op het verschil in spanning en ontspanning. Herhaal deze oefening nogmaals en doe dan hetzelfde met je rechterbeen, je linkerarm en tenslotte ook je rechterarm

2. Om je nek te ontspannen kan je meerdere keren per dag je hoofd naar achter bewegen waarna je het naar rechts buigt totdat je rechterwang je rechterschouder raakt. Houd deze positie 5 seconden aan en draai je hoofd weer naar het midden. Herhaal de oefening naar de linkerkant. Voer de bewegingen langzaam uit en adem rustig

3. Een eenvoudige oefening om je schouders te ontspannen is de volgende. Ga rustig zitten en doe alsof er iemand met een touwtje je hoofd omhoog trekt. Laat daarbij je schouders naar beneden en naar achter zakken, terwijl je je borst flink vooruit duwt en alle spanningen er uit blaast

Ontspanning voor je hoofd/brein

Ontspanoefeningen21. Als de drukte van iedere dag een chaos creëert in je hoofd, dreig je het overzicht te verliezen. Het is dan ook raadzaam om af en toe weer structuur te brengen in je brein. Zet op papier wat de redenen zijn voor je stress. Orden ze en bekijk dan objectief waaraan jij je energie besteedt. Is dit wat je wil of moet er iets veranderen?

2. Breng jezelf in een sfeer van rust door te denken aan een moment waarin je je ontspannen, relaxt en volkomen zorgeloos hebt gevoeld. Probeer de herinnering terug te halen, probeer ze te ruiken, te voelen of zelfs aan te raken. Het haalt je even uit het hier en nu en helpt je om een rustpunt te vinden.

3. Als de stress zich opstapelt in je lichaam en je hebt het gevoel dat je hoofd overloopt van emoties en gedachtes, kan het prettig zijn om alle spanningen er een keertje uit te laten door flink te schreeuwen.

Het is wellicht niet eenvoudig om dit te plannen, want we hebben nu eenmaal niet vaak de tijd of de ruimte om even helemaal alleen te zijn. Denk er in ieder geval aan dat als je dit probeert terwijl je buren thuis zijn, dat je hen snel weer geruststelt met een korte wandeling door je tuin. Zo zien ze dat je je prima voelt, en dat is toch ook net de bedoeling?

Probeer ook deze 5 Oefeningen voor een goed gevoel.

Deel dit opShare on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInPin on PinterestEmail this to someoneBuffer this page

GERELATEERDE ARTIKELEN