Antioxidanten – Goed of Slecht en Waar Zitten Ze In?

290

Het woord “antioxidanten” heb je de laatste tijd waarschijnlijk verschillende keren horen vallen. In de supermarkt, bij de apotheker, in je favoriete magazine,… Het is één van dé trendwoorden van de afgelopen jaren, want deze stoffen zouden een uiterst positieve werking op ons lichaam hebben. Maar weet je ook wat ze precies doen, in welke voedingsmiddelen ze voorkomen en of ze wel echt zo gezond zijn?

Antioxidanten4Wat doen antioxidanten precies?

Een antioxidant is in de letterlijke betekenis een stof die oxidatie tegengaat. Het is een combinatie van vitaminen en mineralen die voor een gezonde stofwisseling in ons lichaam zorgt. Deze vitaminen en mineralen beschermen ons tegen de zogenaamde vrije radicalen door ze te vangen en af te scheiden. Vrije radicalen zijn erg schadelijke stoffen, aangezien ze door middel van oxidatie onze cellen en weefsels aantasten.

Als vrije radicalen niet tegengehouden worden, kan dat leiden tot celveroudering (rimpels en huidveroudering), ontregeling van de celdeling, kanker, hart- en vaatziekten en aderverkalking.

Hoe krijg je antioxidanten binnen?

Vele voedingsmiddelen die dagelijks of wekelijks op ons menu staan, vormen hier van nature belangrijke voedselbronnen van. De specifieke vitaminen en mineralen die ons beschermen tegen de vrije radicalen en in ons voedsel terug te vinden zijn, zijn vitamine C, vitamine E, bètacaroteen, spoorelementen zoals selenium en zink, en bioactieve stoffen zoals flavonoïden die aanwezig zijn in plantaardige voedingsstoffen.

Daarnaast worden de antioxidatiestoffen ook vaak aan levensmiddelen toegevoegd, want oxidatie door zuurstof in de lucht tast ons voedsel aan. Door deze stoffen aan ons voedsel toe te voegen, wordt ons voedsel niet aangetast en wordt de houdbaarheid ervan verlengd. Deze toegevoegde stoffen worden op het voedingsetiket aangeduid met een E-nummer, een nummer dat verwijst naar een stof dat als additief is goedgekeurd door de Europese Unie. Tegenwoordig kun je de stoffen die oxidatie tegengaan ook als voedingssupplementen op de markt verkrijgen.

Welk voedsel is aan te raden?

Zoals je in dit artikel reeds kon lezen, komen de specifieke vitaminen en mineralen van nature voor in allerlei voedingsmiddelen. Vooral groente en fruit vormen hier de belangrijkste voedselbronnen van. Daarnaast komen de stoffen ook voor in noten, zwarte chocolade, groene thee, rode wijn en soja. Hieronder vind je enkele groente- en fruitsoorten die oxidatie tegengaan en zo bijdragen aan de strijd tegen vrije radicalen.

Antioxidanten2Groenten die oxidatie tegengaan:

• Spinazie vitamine C en E, selenium en zink
• Wortel bètacaroteen
• Broccoli vitamine C en foliumzuur
• Tomaat vitamine C en E
• Brandnetel vitamine C en mineralen zoals fosfor, magnesium en kalk
• (Chili) Peper bètacaroteen, verschillende flavonoïden en vitamine C

Fruitsoorten die oxidatie tegengaan:

• Zwarte bes vitamine C en E
• Gojibes vitamine C
• Framboos vitamine C en E, en mineralen zoals magnesium en kalium
• Braambes vitamine C
• Kiwi vitamine C en het mineraal magnesium
• Aardbei vitamine C
• Sinaasappel vitamine C
• Mango vitamine C

Zijn antioxidanten nu gezond of niet?

Hoewel ze zich van nature in allerlei voedingsmiddelen bevinden, worden ze tegenwoordig vaak aan ons voedsel toegevoegd. Er bestaan bovendien supplementen die het je mogelijk maken om dagelijks een hoge dosis van deze stoffen binnen te krijgen. Aangezien ze de gevaarlijke vrije radicalen in ons lichaam neutraliseren en op die manier schade in onze lichaamscellen voorkomen, kan je stellen dat ze in het algemeen een positief effect hebben op onze gezondheid. Maar staar je hier niet op blind, want de opname van deze stoffen geeft in vele gevallen een vals gevoel van veiligheid. Verschillende wetenschappelijke onderzoeken hebben namelijk aangetoond dat antioxidanten zeker niet altijd gezond zijn wanneer ze in extreem grote hoeveelheden worden opgenomen.

Neem dus antioxidanten iedere dag in je zult er gezonder door worden. Matig wel je inname per dag tot de aanbevolen hoeveelheid.

Deel dit opShare on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInPin on PinterestEmail this to someoneBuffer this page