Bijnieruitputting – Symptomen en Behandelingen

913

Ben je al lange tijd erg moe en is hier geen duidelijke oorzaak voor aan te wijzen? Dan zou het zomaar kunnen dat je aan bijnieruitputting leidt. Deze conditie leidt bij veel mensen tot gezondheidsklachten, maar wordt lang niet altijd door artsen of andere specialisten herkend. De aandoening is vaak het gevolg van langdurige lichamelijke of psychische stress en gaat voornamelijk gepaard met langdurige gevoelens van vermoeidheid. Wanneer je beter bedacht bent op de oorzaken en symptomen van bijnieruitputting kun je deze aandoening sneller herkennen en aanpakken.

Bijnieruitputting2Functie van de bijnier

Om bijnieruitputting beter te kunnen herkennen en oplossen, is het eerst van belang de functie van de bijnieren te begrijpen. De bijnieren zijn hormoon-producerende organen die zich bevinden bovenop je nieren. Ze zien eruit als kleine kapjes die de bovenkant van de nier bedekken. Doordat bijnieren verschillende soorten hormonen produceren zijn ze betrokken bij zeer diverse processen in het lichaam.

Cortisol: het stresshormoon

Het meest bekende hormoon dat door de bijnieren (bijnierschors) wordt geproduceerd is cortisol, ook wel het stresshormoon genoemd. Dit hormoon wordt uitgescheiden als gevolg van blootstelling aan zowel emotionele als fysieke stress. Vroeger had dit hormoon de functie om je lichaam voor te bereiden op de zogenaamde vlucht- of vechtrespons (fight or flight in het Engels). Deze reactie echter bij onze stressfactoren van tegenwoordig niet meer noodzakelijk. Toch reageert het lichaam nog vrijwel hetzelfde en zorgt een stressrespons voor een verhoogde hartslag, een verhoogde bloedsuikerspiegel en een vermindering van stofwisselingsprocessen.

Andere bijnierhormonen

De bijnier produceert nog meer hormonen behalve cortisol. Hierdoor kunnen mensen met uitputting van de bijnieren niet alleen last krijgen van vermoeidheid, maar ook last krijgen van de ontregeling van andere lichaamsprocessen. De bijnier produceert namelijk ook:

• Aldosteron. Dit hormoon reguleert de huishouding van water en zouten in je lichaam.
• Oestrogenen en testosteron. Vrouwelijke en mannelijke geslachtshormonen
• (Nor)adrenaline. Een ander hormoon dat zorgt voor een stressrespons.

Wat is bijnieruitputting?

De uitputting van de bijnieren komt voort uit het onvermogen van de bijnieren om voldoende van bovenstaande hormonen te produceren. In geval van chronische stress moeten de bijnieren gedurende lange tijd cortisol produceren. Als deze periode van stress te lang aanhoudt, kan het zijn dat de bijnieren de productie van cortisol niet meer kunnen bijbenen. In dit geval treedt er bijnieruitputting uit. Dit verklaart ook waarom deze conditie niet van de ene op de andere dag optreedt, maar vaak geleidelijk aan het licht komt. De aandoening wordt vaak geassocieerd met langdurige mentale stress, maar kan ook optreden als gevolg van chronische infecties. Voorbeelden waardoor uitputting van de bijnieren van optreden zijn:

• Langdurige stress
• Angstgevoelens
• Boosheid of agressie
• Langdurig overwerken
• Gevoelens van schuld
• Slecht slapen
• Verstoring biologisch ritme door nachtdiensten of jetlag
• Chronische infectie (met name respiratoire infecties)
• Te kort aan bepaalde voedingsstoffen
• Langdurige emotionele stress

Symptomen

Omdat de bijnieren zoveel verschillende hormonen produceren zijn er ook veel systemen die ontregelt raken, wanneer deze organen zijn uitgeput. De belangrijkste klachten die optreden zijn constante gevoelens van vermoeidheid. Er zijn echter veel meer klachten waar mensen last van kunnen krijgen:

Bijnieruitputting• Intense vermoeidheid
• Niet uit bed kunnen komen ‘s ochtends
• Verlangen naar koffie of andere cafeïne houdende dranken
• Verlangen naar zoute snacks
• Verminderd afweersysteem
• Allergische reacties
Depressie of lusteloosheid
• Verminderd libido
• Spierzwakte
• Slecht slapen
• Onstabiele bloedsuikerspiegel

Aanpak en herstel

Omdat uitputting van de bijnieren niet in één dag optreedt, zal het herstelproces ook enige tijd in beslag nemen. De belangrijkste oplossing is het proberen te elimineren van stressfactoren uit je leven. Ga opzoek naar vormen van ontspanning die jou innerlijke rust kunnen brengen. Kies bijvoorbeeld voor meditatie of yoga. Probeer daarnaast je slaapritme te verbeteren. Je kunt ‘s nachts beter slapen voor bijvoorbeeld een warm bad te nemen of gebruik te maken van voedingssupplementen zoals melatonine. Doe ook gerust overdag een dutje wanneer je lichaam hierom vraagt.

Om je lichaam overdag meer rust te geven is het belangrijk het gebruik van cafeïne houdende dranken zoals koffie te verminderen. Ook het gebruik van suikerhoudende frisdranken beperken kan helpen je bloedsuikerspiegel en energieniveau te verbeteren. Kleine aanpassingen in je voedingspatroon kunnen al zorgen voor meer balans in je hormoonhuishouding en dus vermindering van je klachten.

Deel dit opShare on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInPin on PinterestEmail this to someoneBuffer this page