De Beste Vitaminen tegen Vermoeidheid en Slaapgebrek

913

We krijgen allemaal vroeg of laat wel eens mee te maken met vermoeidheid. Het zorgt ervoor dat we ons slecht in ons vel voelen, maar ook dat we minder fut hebben om ons te kunnen concentreren of om bepaalde acties uit te voeren.

Oorzaak en gevolg

Het leven kan druk zijn met momenten. Denk maar aan de combinatie van je werk samen met het zorgen voor je kinderen om dan nog maar te zwijgen over je sociale leven of juist die ene rechtszaak die je nachtrust helemaal niet ten goede komt . Je moet hiervoor veel energie opbrengen en als 45 plusser komen er nog extra oorzaken bij kijken.

Als de vermoeidheid hierbij nog eens toeslaat is het hek van de dam. Je energiepeil komt niet meer in orde en alles gaat als een verplichting aanvoelen. Je kan amper nog genieten van de dingen in het leven. De oplossing hiervoor is simpel. Vitaminen helpen ons om vermoeidheid en slaapgebrek te bestrijden en te voorkomen.

Vitaminen tegen slaapgebrek

Vitaminen zijn onmisbaar in de energiehuishouding van ons lichaam, en dus meteen ook onze oplossing. Niet iedere vitamine is direct het meest geschikt om moeheid te bestrijden, daarom hebben wij een lijstje opgesteld met de vitamines die je zullen helpen. Je kunt hiervoor ook onze vitamine test checken.

Vitamine B12

Als je last hebt van ziekelijke slaapzucht of vermoeidheid dan is vitamine B12 onze helper. Je kan supplementen innemen die vitamine B12 bevatten, maar dit raden wij af. Je kan best wat meer voedsel eten dat rijk is aan deze vitamine, want natuurlijke voedingsbronnen worden meteen opgenomen door je lichaam. Je vindt deze vitamine terug in verse kip, eieren, vis en zuivelproducten.

Wat doet deze vitamine B12 precies? Het helpt jou om koolhydraten in energie te verwerken. Het komt er op neer dat wanneer je niet voldoende koolhydraten omzet jij je vermoeiender gaat voelen. Het mooie aan deze vitamine is ook dat het je verteringssysteem helpt verbeteren, want een slecht vertering heeft ook negatieve gevolgen voor ons namelijke lage(re) energieniveaus.

Vitamine B6

Het is niet meteen één van de belangrijkste vitamine om onze vermoeidheid tegen te gaan, maar is wel belangrijk voor onze hersenen (geheugenversterkend), en je zal je ook energieker gaan voelen. Ons zenuwsysteem zal er ook door verbeteren wat ons lichaam op termijn alleen maar ten goede komt. Alsook vitamine B6 helpt mee ons verteringssysteem te verbeteren wat ook effect heeft op ons energieniveau.

De beste bron om vitaminen B6 in terug te vinden zijn vis en organenvlees. Je kan ook gebruik maken van een supplement. Liefst multi-vitamines. Vermijd wel synthetische vitamines want deze worden door ons lichaam heel slecht opgenomen!

Vitamine B1 = Thiamine

Van deze vitamine mag je zeker niet een tekort vertonen, want deze vitamine helpt je om suiker om te zetten in energie. Hierdoor zal je geen pieken en dalen hebben in je bloedsuikerspiegel, maar het helpt ook om de energie te halen uit het voedsel dat je eet.

Het is een vitamine wat zeker de nodige aandacht vereist. Het zorgt niet alleen voor een betere werking van het brein maar ook voor een betere werking van je hartsysteem.
Je vindt de vitamine B1 terug in: verse vis, zaden, noten, asperge en bonen.

Vitaminenvoorslapen2Vitamine B3 = Niacine

Een belangrijke rol voor vitamine B3 is het lichaam voorzien van de nodige energie op cellulair niveau. Niacine helpt ook bij het detoxen van het lichaam, wat dan weer een andere manier is om je energiepeil op te krikken. Een mooi extraatje is dat het ook helpt bij het verlagen van je cholesterol.

Geniet lekker van vis, lever, kip en avocado, want deze voedingswaren zitten vol vitaminen B3. Deze producten bevatten ook andere belangrijke vitamines en mineralen die helpen om je goed in je vel te voelen.

Vitamine A

Vitamine A is belangrijk om je gezondheid te onderhouden. Het zorgt ook voor bescherming van onze ogen. Maar ook belangrijk is dat deze vitamine je energiepeil zal onderhouden en je immuunsysteem zal verbeteren.

Je vindt vitamine A vooral in groeten en fruit. De belangrijkste bronnen zijn zoete aardappelen, lever, wortels, meloen en mango.

Vitamine C

Vitamine C is één van de belangrijke beschermbronnen van het afweersysteem, maar het is ook een belangrijke bron van energie en dus een rechtstreekse bestrijding van vermoeidheid.

Deze vitamines zijn trouwens ook belangrijke antioxidanten, want het helpt in de strijd tegen kanker.

Vitamine C vind je terug in talrijke lekkere voedingswaren waaronder sinaasappels, boerenkool, rode, groene, gele pepers, broccoli bosbessen,…

Vitamine E

Is een grote hulp tot het behouden van een correct energiepeil. Je vindt de vitamine E terug in zonnebloemzaden, amandel, spinazie…

Conclusie

Hou goed rekening met deze vitamines zo zal de vermoeidheid snel bestreden zijn en zal je levenskwaliteit er op vooruit gaan. Graag willen wij nogmaals benadrukken dat je het beste vitaminen consumeert door gebruik te maken van natuurlijke voedingsstoffen in plaats van supplementen. Natuurlijke voedingsstoffen zijn veel beter voor ons lichaam en gezonder. Maar als het nodig is kunnen supplementen wel de uitkomst bieden, zeker in het geval indien je geen toegang hebt tot vers voedsel of indien je beperkend dieet volgt.

Deel dit opShare on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInPin on PinterestEmail this to someoneBuffer this page

GERELATEERDE ARTIKELEN