De Beste Voedingsmiddelen om Dementie te Voorkomen

843

Het is misschien wel een van de grootste angsten richting het ouder worden: dementie. Gelukkig blijkt uit recent onderzoek dat het aantal gevallen van dementie de laatste jaren sterk gedaald is. Dat komt onder meer door een goede behandeling en met name een betere preventie. Wil je dementie voorkomen? Dan is een gezonde levensstijl van groot belang. Natuurlijk kun je het nooit helemaal voorkomen. Je kunt de kans door bijvoorbeeld gezonde voeding wel geringer maken. In dit artikel vertellen we je hoe je dit kunt doen.

Voedingdementie3Wat is dementie?

Dementie is een verzamelnaam voor meer dan vijftig verschillende ziektes met allemaal hetzelfde kenmerk: het verstandelijke vermogen gaat steeds verder achteruit, waardoor we steeds minder helder kunnen nadenken en warrig worden. Soms kan dit zelfs zo ontwikkelen dat je je eigen kinderen niet meer herkent. Dit wil niemand natuurlijk meemaken en daarom is het belangrijk om alles in het werk te stellen om dementie te voorkomen.

Dementie voorkomen

Er zijn verschillende aspecten bekend die invloed hebben op het al dan niet krijgen van dementie. Gezond leven is daarbij verreweg het belangrijkste aspect. Denk hierbij aan niet roken, genoeg beweging en vooral een gezonde voeding. Over dit laatste gaan we het in dit artikel uitgebreid hebben. Welke voeding is goed bij het voorkomen van deze vervelende aandoening en welke voeding kun je beter niet nemen?

Let op de vetten!

Het is belangrijk om goed op te letten welke vetten je binnen krijgt. Hierbij raden we aan om de hoeveelheid verzadigde vetten, ook wel dierlijke vetten genoemd, zoveel mogelijk te beperken. In plaats daarvan kun je voeding met onverzadigde vetten in je dieet opnemen. Deze vetten zijn weer onderverdeeld in enkelvoudig en meervoudig onverzadigd vet. Deze vetten, en dan met name omega-3, verminderen aanzienlijk het risico op dementie.

Het is uiteraard wel belangrijk om te weten in welke voeding je onverzadigde vetten kunt vinden. Enkelvoudig onverzadigd vet kunnen we vooral vinden in olijfolie, allerlei soorten noten en zaden en avocado’s. Gebruik met het koken en bakken dan ook altijd olijfolie en meng noten door de salade die je maakt. Meervoudig onverzadigd vet vinden we vooral terug in diverse soorten vis, schaaldieren en walnootolie.

Eet vis

Er wordt niet voor niets door vele mensen geroepen dat het eten van vis ontzettend gezond is. Vis is goed voor de gezondheid en helpt je lichaam om beter in balans te komen. Dat geldt overigens niet alleen voor vis. Ook ander zeevoedsel zoals schaaldieren komen je gezondheid ten goede. Dat gaat zeker ook op wanneer je dementie wil voorkomen.

Wanneer je elke week minimaal eenmaal vis of ander zeevoedsel nuttigt, verminder je de kans op dementie met maar liefst 30%! Hierbij is het overigens wel van belang welke vis je eet. Sommige grotere vissoorten zoals zwaardvis of tonijn zijn sterk vervuild en bevatten kwik. Dit metaal maakt de kans op dementie juist weer groter! Kies daarom voor kleinere soorten vis waarbij de kans op vervuiling veel kleiner is. Denk hierbij aan schaaldieren, zalm, garnalen en kabeljauw.

Drink rode wijn

Het drinken van rode wijn blijkt voor meerdere dingen goed te zijn in je lichaam. Zo verruimt het bijvoorbeeld de bloedvaten waardoor de kans op een herseninfarct of een hartinfarct afneemt. Af en toe een glaasje rode wijn drinken helpt ook bij het voorkomen van dementie! De nadruk ligt hierbij overigens wel op het matig consumeren van rode wijn!

Koffie

Je zult het misschien niet direct verwachten, maar het drinken van koffie helpt ook bij het voorkomen van dementie. Uit verschillende onderzoeken de afgelopen jaren komt naar voren dat cafeïne het samenklonteren van abnormale proteïnen in de hersenen voorkomt. Uit proeven blijkt dat hierdoor zowel het geheugen als het denkproces verbetert en versnelt. Dagelijks vier kopjes koffie helpt dan ook dementie te voorkomen net als een tiental kopjes thee.

Mediterraan eten

Voedingdementie2Aan een Amerikaanse universiteit kwam men na een grootschalig onderzoek tot de conclusie dat het volgen van een mediterraan dieet het risico op dementie met maar liefst 40% vermindert. Mediterraans eten betekent veel groente en salades en daarnaast veel fruit en vis. Zuivel en vlees wordt zoveel mogelijk vermeden en er wordt weinig alcohol gedronken. Een glaasje rode wijn vormt daarbij de uitzondering. Deze levensstijl heeft als bijkomend voordeel dat het zeer goed is voor de lijn!

Andere voedingsstoffen

Er zijn nog diverse andere voedingsstoffen waarvan wordt gezegd dat het helpt om dementie te voorkomen, maar waarvan het niet onomstotelijk vast staat. Hierbij kun je denken aan de vitamines B, C en E. Ook anti-oxidanten in voedsel lijken het risico op dementie te verminderen.

Deel dit opShare on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInPin on PinterestEmail this to someoneBuffer this page

GERELATEERDE ARTIKELEN