Gezond Ouder Worden Met De Juiste Voeding

Ons lichaam verandert naarmate wij ouder worden. Onze stofwisseling wordt trager en we verliezen meer vocht. Een gezond eetpatroon is van belang om je ook op oudere leeftijd nog goed te voelen.

Gezonde voeding is een breed begrip. Om te bepalen wat goed is voor jou moet je eerst weten welke voedingsstoffen van belang zijn voor een goede gezondheid.

GezondoudervoedingBelangrijke voedingsstoffen

In totaal zijn er zo’n vijftig voedingsstoffen bekend die nodig zijn om het lichaam optimaal te laten functioneren voor een goede gezondheid. Deze voedingsstoffen zorgen voor energie en laten de spieren en zenuwen herstellen.

Vitamine D

Een van de belangrijkste voedingsstoffen die het lichaam niet (genoeg) zelf kan aanmaken is vitamine D. Deze vitamine zorgt ervoor dat je calcium opneemt uit de dagelijkse voeding. Calcium zorgt weer voor de groei en behoud van botten en tanden. Vitamine D is terug te vinden in eten als vis, vlees en eieren, maar ook in margarine.

Eiwitten

Eiwitten zijn nodig voor gezonde spieren, organen en het zenuwstelsel. Ook helpen eiwitten bij het op peil houden van de hormonen. Bijna alle voeding bevat eiwitten. Dit is ook nodig omdat ons lichaam een hoop eiwitten nodig heeft op een dag.

Koolhydraten

Koolhydraten zorgt net als eiwit en vetten dat het energiepeil op niveau blijft. Vooral voor de hersenen is het een belangrijke voedingsstof. Koolhydraten vindt je in pasta’s, brood en aardappelen. Een teveel aan koolhydraten is niet goed en kunnen zorgen voor overgewicht. Zorg dat je producten als volkorenpasta en volkorenbrood neemt. Dit is een gezondere keuze.

Onverzadigde Vetten

Vetten zijn belangrijk om de kans op hart – en vaatziekten te voorkomen. Probeer wel voedsel te kiezen met zo min mogelijk verzadigde vetten. Onverzadigd vet zorgt dat de cholesterolgehalte laag blijft en voorkomt zo de kans op hart- en vaatziekten wat je vaak ziet bij mensen met ouderdom.

Drink genoeg

Omdat je als je ouder wordt ook meer vocht verliest is het belangrijk veel te blijven drinken. Zo zorg je ervoor dat je je vochtgehalte op peil houdt. Zorg dat je minimaal 1.5 liter water op een dag binnen krijgt. Thee is ook goed. Drink hooguit twee koppen koffie per dag. Cafeïne in de koffie kan de concentratie en prestatie verbeteren maar bij een teveel aan cafeïne kunnen er klachten als hoofdpijn en slaaptekort voorkomen.

Welke voedingsmiddelen hebben we nodig?

Gezond eten en een evenwichtig voedingspatroon zorgen voor een betere levenskwaliteit en gezondheid. Hieronder een opsomming van gezond eten voor mensen met ouderdom.

GezondetenFruit: Het is niet te missen in ons voedingspatroon. De goede vitaminen die wij nodig hebben voor een goede weerstand zitten in de hele vruchten. Neem kleurrijke vruchten als meloen, bessen en kiwi’s. Twee stuks op een dag zorgen voor genoeg vitaminen.

Groenten: Antioxidanten heeft het lichaam nodig. Kies voor donkere groene groenten. Denk aan spinazie, broccoli en boerenkool.

Zuivelproducten: Wanneer wij ouder worden zal onze botdichtheid afnemen. Om gezonde botten te houden hebben wij calcium nodig. Melk en yoghurt zorgen voor genoeg calcium in je dagelijkse voeding. Neem bijvoorbeeld bij het ontbijt een groot glas melk of een bakje yoghurt. Probeer wel de magere yoghurt te nemen en de halfvolle melk.

Vezels: Wat je vaak ziet bij mensen met ouderdom zijn klachten als obstipatie. Zorg daarom voor genoeg vezels. Deze kun je vinden in gedroogde pruimen en bonen.

Gezond leven is een bewuste keuze. Naarmate wij ouder worden heeft ons lichaam steeds meer behoeft aan bepaalde voedingsstoffen. Zorg dat je deze ook binnenkrijgt om zo gezond mogelijk oud te worden. Je zult merken dat je levenskwaliteit erop vooruit gaat.

Deel dit opShare on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInPin on PinterestEmail this to someoneBuffer this page