Het Geheim van meer Gezonde Vetten en Eiwitten

133

In dit artikel zullen we verder ingaan op het eten van eiwitten en gezonde vetten. Wat doen deze voor je? En hoe zorg je ervoor dat je hier voldoende van binnen krijgt?

De laatste jaren komt er steeds meer nadruk te liggen op gezonde voeding die je vooral zo ‘natuurlijk’ mogelijk tot je neemt. Het koken zonder ‘pakjes en zakjes’ en het terug gaan naar de ‘basis’ zijn daarbij belangrijke begrippen. Er zijn steeds meer mensen die zich hier verder in verdiepen en er dan ook achter komen dat er nog wel iets ten goede mag veranderen aan onze eetgewoonten. Het eten van eiwitten en toevoegen van vetten aan je eetpatroon is daarbij onontbeerlijk.

EiwittenvettenGezond Voedingspatroon

Als je een gezond voedingspatroon wilt handhaven is het belangrijk dat je van onderstaande drie voedingsstoffen een goede balans aanhoudt. Gangbaar hierbij is:

– 30% eiwitrijke voeding
– 30% koolhydraten
– 40% vetten

Aanhangers van bijvoorbeeld een koolhydraat-arme levenswijze zullen wellicht de koolhydraten minderen en de vetten wat opvoeren. Dit kan, echter heb je wel alle drie de voedingsstoffen nodig om je gezond te voelen en daarnaast fit te blijven. Uitzondering is als je tijdelijk op een dieet bent, dan kan je alle koolhydraten vervangen door eiwitrijke voeding.

Het eten van voldoende eiwitten zorgen voor een verzadigd gevoel zodat je tijdens bijvoorbeeld een dieet ook minder behoefte hebt steeds te eten om een vol gevoel te hebben en te houden. Daarnaast worden eiwitten gebruikt voor het opbouwen van lichaamscellen en spierweefsel. Hoogwaardige eiwitten zitten onder andere in: kip, zalm, eieren, biefstuk, havermout , noten en peulvruchten.

Gezonde Vetten

De laatste jaren zien we een omslag in hoe mensen tegen vetten aankijken. Verzadigd vet blijkt lang niet zo ongezond te zijn als wat de commercie ons wil doen geloven. De magere en bewerkte dieet producten die er in de supermarkt schappen liggen zijn wat dat betreft ook relatief ongezond.

Veel Nederlanders zijn simpelweg bang voor vet en proberen dit zo veel mogelijk te vermijden. Dit is ook wat de commercie ons wil doen laten geloven. Echter, van het juiste vet word je absoluut niet dik! Je hebt het juist nodig om op een gezond gewicht te blijven. Vet zorgt ervoor dat de verbranding op gang blijft, dus door vet verbrand je juist vet!

Vetten als Bouw- en Brandstof

Vet is net als de andere twee voedingsstoffen die hierboven al genoemd zijn onmisbaar bij een gezond voedingspatroon. Het dient als bouwstof en ook als brandstof voor je lichaam. We hebben gemiddeld ongeveer tussen de 75 gram en 80 gram gezonde vetten per dag nodig. Het vet wordt daarbij vooral gebruikt voor het leveren van energie.

Daarnaast heeft ons lichaam ook vetten nodig als reserve zodat we altijd beschikken over een energiereserve. Beschik je hier niet over dan bestaat de kans dat belangrijke lichaamsfuncties uitvallen (denk bijvoorbeeld aan anorexia patiënten waarbij de menstruatie uitblijft).
Dit vetweefsel beschermt daarnaast o.a. de organen en onderhuids vetweefsel houdt ons lichaam op temperatuur.

Daarnaast zorgen vetten ook nog dat bepaalde vitaminen in ons lichaam opgenomen kunnen worden, waaronder vitamine A, E, D, en K. Een erg belangrijke functie dus van vet!

Producten met Goede Vetten

Voor een gezond eetpatroon kan je de volgende vetrijke producten gebruiken:

Vetten/ olie:
– olijfolie
– kokosolie
– roomboter
– lijnzaadolie

Daarnaast bevatten noten ook veel goede vetten. Vooral walnoten, amandelen en hazelnoten zijn hierin een goede keus.

De koning van de gezonde vetten is wellicht de avocado. Veel mensen denken dat deze vol vet zit en dat je hier erg van kunt aankomen maar dit is niet het geval. De vetten in een avocado zijn gezond en hebben een zeer goed effect op je cholesterol gehalte.

Eiwittenvetten3Het eten van Vis

Iedere vissoort bevat onverzadigde vetten. Een goede keus om vooral de gezonde vetten binnen te krijgen zijn: haring, zalm, paling en makreel. Dat is ook de reden waarom er geadviseerd wordt om 2 maal per week vis te eten.

Vetten die je absoluut niet in je voedingspatroon moet toelaten zijn de zogenoemde transvetten. Dit zit in koekjes, taarten, snoepgoed enz. Mocht je toch behoefte hebben aan deze producten, probeer deze dan zelf te maken. Je kunt dan zelf kiezen voor het toevoegen van de gezondere vetten en hebt daardoor een beter alternatief

Wil je een goed en gezond voedingspatroon handhaven? Houd rekening met bovenstaande informatie en je zult je gezond en vitaal voelen.

Deel dit opShare on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInPin on PinterestEmail this to someoneBuffer this page