Hormonen, Gewicht en Gezondheid

Hormonen worden door het lichaam zelf aangemaakt en zijn belangrijk in het menselijk lichaam. Velen denken dat als je gewicht ten opzichte van je lengte klopt het allemaal wel in orde is. Een gezond lichaam, voor wat betreft de lengte ten opzichte van het gewicht, is natuurlijk belangrijk voor je totale gezondheid. Dit is niet het enige wat in orde moet zijn voor je gezondheid. Ook je innerlijk moet in balans zijn. Dus niet alleen de mentale balans moet goed zijn maar ook de balans van de hormonen.

HormonengewichtHormonen hebben invloed op de meeste processen in het lichaam. Ze kunnen bepaalde organen aanzetten tot bepaalde acties als daar een reden voor is en het zijn signaalstoffen die via de bloedbanen aan de organen worden afgegeven. Het orgaan moet dan natuurlijk wel het hormoon “willen” opnemen.

Wanneer het hormoon wordt opgenomen zal er een bepaalde werking in gang worden gezet of stopgezet. Ze hebben een belangrijke invloed op bijvoorbeeld de geslachtsdrift en het in op gang brengen van zaken die belangrijk zijn voor een zwangerschap maar ook op je totale gezondheid.

Hormonen uit balans

Wanneer er een hormonale onbalans is, een te kort of een overschot ervan, dan kunnen er vreemde dingen gebeuren. Deze gebeurtenissen zijn vaak te aanschouwen wanneer een vrouw in de overgang of in verwachting is. Zij kunnen in deze periode raar reageren op de meest onvoorspelbare momenten.

Oorzaak onbalans

Er kunnen meerdere oorzaken zijn waardoor je hormoonspiegel uit balans raakt. Een niet gezond lichaam is een belangrijke oorzaak. Bij een persoon die gedurende een langere periode verkeerd eet kan dat zeker van grote invloed zijn. Het overdadig eten van geraffineerd industrieel geproduceerd voedsel, de luchtvervuiling en eenzijdige training hebben invloed op de hormonale onbalans. Een eenzijdige training zorgt voor een eenzijdige stimulatie in je lichaam. Ondanks dat sporten goed is, het zorgt voor een goed gewicht en evenwicht van het lichaam, moet je voorkomen dat je een te eenzijdige sport beoefent.

Hormoonbalans verbeteren

Op de eerste plaats moet je er voor zorgen dat je lichaam gezond is. Dit kan je bereiken door je voedingspatroon aan te passen waardoor je lichaam het juiste gewicht ten opzichte van je lengte krijgt. Ook is het daarbij belangrijk dat je je gehele levensstijl gaat aanpassen.

Voeding

Volle granen zijn gezond omdat ze alle, voor ons belangrijke, voedende bestanddelen bevatten. Zij helpen ook de insuline in het lichaam te verbeteren.

Peulvruchten bezitten een grote hoeveelheid vezels en eiwitten. Zij geven je een snel voldaan gevoel en zorgen er toch voor dat je tussen de maaltijden voldoende energie hebt.

Noten zijn voor je lichaam een gezonde voeding. Ze zijn de primaire bron van gezonde onverzadigde vetten.

Lijnzaad heeft een overvloed aan vezels en omega-3 vetzuren. Je kunt lijnzaad los eten maar ook bijvoorbeeld in smoothies.

Groenten hebben we nodig omdat deze stoffen bevatten die helpen het lichaam te beschermen tegen ziekten en infecties.

Omega vetzuren

Omega vetzuren zijn belangrijk. Voor een goede werking moet de verhouding tussen omega-3 en omega-6 de juiste balans hebben. In de praktijk is het zo dat in je voeding al een overdaad van omega-6 vetzuren aanwezig zijn. Daarom is het belangrijk de omega-6 vetzuren zoveel mogelijk te vermijden zodat de balans met omega-3 vetzuren beter wordt.

Koffie

De cafeïne in de koffie kan het endocriene systeem behoorlijk aantasten. De cafeïne op zich kan niet veel kwaad verrichten maar in combinatie met bijvoorbeeld een zwangerschap kan er een behoorlijke onbalans ontstaan met alle gevolgen die daar bij horen.

Giftige stoffen

Het is begrijpelijk dat giftige stoffen in het lichaam een onbalans teweeg kunnen brengen. Denk maar eens aan de giftige stoffen die je in huis gebruikt. De onbalans die hierdoor kan ontstaan, kan zeer nadelige invloeden veroorzaken.

Nachtrust

Voor een goede gezondheid en dus ook voor je hormonale balans heb je voldoende slaap nodig. Zonder slaap zullen de hormonen nooit goed in balans kunnen komen. Slapen is de belangrijkste basis voor alles.

Supplementen3Supplementen

Het is belangrijk dat er voldoende vitamine D wordt opgenomen door het lichaam, zeker als je de 50 jaar gepasseerd bent. Vitamine D helpt mee aan de botverbetering zodat botbreuken verminderd kunnen worden.

Kokosolie

Kokosolie is de beste oliesoort die je kan je gebruiken voor je lichaam. Het is een belangrijke leverancier voor de bouwstenen van je hormonen. Wil je hierbij een maximaal resultaat bereiken dan is het belangrijk dat je dagelijks een kwart glas kokosolie inneemt. Kokosolie kan je ook gebruiken om in te bakken.

Diëten

Wanneer je een streng dieet volgt gooi je je hele hormoonbalans op zijn kop. Als je dan toch wilt afvallen ga dan verantwoord te werk. Eet gevarieerd en met mate.

Lichaamsbeweging

Uiteraard is sporten heel goed voor je lichaam. Overdrijf tijdens het sporten niet. Sport ook niet eenzijdig. Dit is ook slecht voor de hormoonbalans. Zwemmen en wandelen zijn goede manieren om ontspannen bezig te zijn.

Slotopmerking

Om je lichaam in balans te brengen en te houden is niet alleen de hormoonbalans van belang. Zorg ervoor dat je lengte/ gewichtsverhouding in orde zijn net zoals de hormoonbalans. Zorg ervoor dat je lichaam en geest goed in balans zijn.

Deel dit opShare on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInPin on PinterestEmail this to someoneBuffer this page