Meer Energie Krijgen met Eiwitrijke Voeding

692

Mensen die te weinig voedingsstoffen binnenkrijgen, krijgen vaak het advies om meer eiwitrijke producten te eten. Eiwitten zorgen voor spiergroei, herstel en helpen bij de genezing van wonden. Iemand die te weinig eiwitten binnenkrijgt voelt zich vaak slap en heeft een verminderde weerstand. Zeker bij ziekte is het belangrijk om voldoende eiwitrijke producten te eten.

EiwittenHoe werkt een eiwitrijk dieet?

Een eiwitrijk dieet werkt in de basis als volgt: koolhydraten beïnvloeden je bloedsuikerspiegel zo erg dat je lichaam sneller overgaat op het aanmaken van vet. Een eiwitdieet beperkt de inname van koolhydraten tot een minimum en zorgt ervoor dat je extra veel eiwitten binnenkrijgt. Hierdoor verbrandt je meer vet zonder de spiermassa aan te tasten.

De voordelen zijn onder meer dat je sneller gewicht verliest, je suikerspiegel beter in balans blijft en uitermate geschikt voor mensen die spiermassa willen opbouwen. Het is dan ook niet vreemd dat fanatieke krachtsporters zich focussen op de inname van eiwitten.

Hoe pak je een eiwitrijk dieet aan?

Om te zien of je genoeg voedingsstoffen binnenkrijgt kun je jezelf het beste een keer per week wegen. Doe dat altijd op dezelfde weegschaal om afwijkingen te voorkomen. Val je ineens heel veel af of kom je heel veel aan in korte tijd? Dan is het belangrijk om extra waakzaam te zijn en goed op je eten te letten. Meer energie krijg je van eiwitrijk voedsel.

De volgende producten bevatten veel eiwitten:

• Vlees
• Vis
• Zuivelproducten
• Eieren
• Kip

De volgende producten bevatten ook eiwitten, zij het in mindere mate:

• Noten
• Zaden
• Peulvruchten (bv. witte/bruine bonen)

Je kunt verschillende dingen doen om te zorgen dat je een eiwitrijke voeding tot je neemt. Zo is het belangrijk om geen maaltijden over te slaan en niet te grote porties in één keer te nemen. Een vol bord werkt vaak demotiverend evenals een ‘saai’ opgediende maaltijd. Maak er werk van zodat het eten er verleidelijk uitziet.

Welk eetschema goed werkt is voor iedereen verschillend, maar welke stoffen werkzaam zijn niet. Een eiwitrijke voeding is makkelijk te realiseren en nog lekker ook. Zo hoef je als tussendoortje niet gelijk een plak cake of ongezonde koekjes te eten, maar kun je ook kiezen voor wat kwark met verse vruchten. Wat drinken betreft kun je het beste dingen als koffie of thee (koolhydraatarm) of melk (eiwitrijk) nemen.

Als broodbeleg kun je gesneden kipfilet, Philadelphia, pindakaas of een plak kaas nemen. Bij voorkeur kies je een donkere broodsoort uit. Matig ook met brood in de hoeveelheid. Je kunt dat het best afwisselen met een bord Brinta, of bijvoorbeeld bananenpannenkoekjes. Je zult merken dat je daar meer energie van krijgt.

Eiwitten2Met de warme maaltijd kun je het meeste variëren. Zo kun je voor rundvlees, kip of vis kiezen en daar veel groene groenten bij eten. Vermijd grote hoeveelheden aardappelen, rijst en pasta. Probeer sausjes ook te vermijden, maar een beetje pesto, zelfgemaakte appelmoes of strooikaas is bijvoorbeeld geen probleem. Zorg voor variatie zodat het eten niet alleen voedingsrijk maar ook lekker en leuk blijft!

Snoepgoed met veel suiker is natuurlijk uit den boze. Verder kun je zaken als alcohol of frisdrank natuurlijk ook beter vermijden. Probeer af en toe nieuwe dingen uit zodat je eiwitdieet makkelijker vol te houden is. Doe een eiwitrijk dieet nooit langer dan een paar maanden.

Deel dit opShare on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInPin on PinterestEmail this to someoneBuffer this page