Slappe Spieren Vanwege Ouderdom Voorkomen

Met de tijd komen ook ouderdomsklachten. Slappe spieren bij oudere mensen is geen uitzonderlijke klacht. Het is een vervelende klacht, waarbij simpele dingen als opstaan, de tuin doen of iets tillen veelal niet meer mogelijk is voor veel mensen.

Hoe ontstaan deze slappe spieren?

Wanneer mensen ouder worden merken zij dit aan hun lichaam. Ouder worden is een normaal proces maar gaat bij de een wel sneller als bij de ander. Dit heeft weer te maken de volgende factoren:

  • Sterke SpierenVoeding
  • Beweging
  • Genetische aanleg
  • Roken en drinken
  • Ziekten

Ouderdomsklachten

Het ouder worden zit in de celdeling. Veranderingen in ons DNA. Onze cellen delen zich minder snel en er is sprake van celdood. Bij overmatig eten, roken en drinken zal er eerder een verstoring van de cellen plaats vinden en zal het ouderdom zich versnellen.

50 jaar en verder

Slappe spieren bij ouderen is een normaal en veelvoorkomend verschijnsel. Nadat wij de vijftig zijn gepasseerd neemt de spiermassa in ons lichaam gemiddeld met 1 tot 2% per jaar af. Dit komt deels door onze hormoonverandering. Naarmate we ouder worden neemt onze hormoonproductie af. Naast de hormonen heeft ons lichaam ook veel behoefte aan vitamine B12 die zorgt voor sterke spieren. Ouderen hebben vaak een tekort aan vitamine B12. Dit door klachten als maagzuur waardoor het lichaam geen vitamines opneemt.

Stilzitten

Een andere oorzaak voor spierzwakte bij ouderdom is een tekort aan beweging. Naarmate mensen ouder worden, gaan zij ook minder beweging. Mensen die niet meer werken en thuiszitten krijgen vaak last van dunner en slapper wordende spieren.

Welke oplossingen zijn er?

Er zijn een aantal oplossingen om spierzwakte te voorkomen. Het belangrijkste is om al op jonge leeftijd te letten op je voeding en bewegingspatroon. Zorg dat je celdeling zo soepel mogelijk verloopt. Drink en rook niet teveel en sport regelmatig.

Beweging

Beweeg minimaal drie keer per week. Mensen die ouder worden en last krijgen van spierzwakte moeten minimaal een half uur bewegen. Een stukje fietsen, wandelen of zwemmen kan de kans op zwakte voorkomen. Op deze manier worden de spieren getraind en zullen de klachten verminderen. Bewegen is niet alleen goed voor de spieren maar ook voor de botten. Botten blijven sterker bij regelmatige beweging. Wat de kans op vallen en iets breken weer verkleint. Wanneer iemand zelf niet meer goed kan bewegen en de kans op vallen groot is, moet er altijd onder begeleiding van een fysiotherapeut getraind worden.

Sterkerespieren2Vitaminen

Het slikken van vitamine B12 kan bij sommige ouderen ook helpen. Het slikken van hormonen is tot nu toe nog nooit succesvol geweest. Er bleek geen verbetering uit voort te komen en de bijwerkingen waren een negatieve bijkomstigheid.

Gezond eten

Door gezond te eten en op gewicht te blijven worden spieren en botten zo min mogelijk belast. Een gezonde levensstijl is dan ook van belang voor ouderen.

Ouder worden hoort bij het leven. Af en toe komen hier vervelende kwaaltjes bij kijken. Toch kun je een heleboel dingen voorkomen door gezond te blijven leven. Goed voor jezelf te zorgen ook als je ouder wordt. Met de oplossingen uit dit artikel is het niet gezegd dat je spieren weer even sterk zullen worden als dat ze altijd waren, maar gehele spierzwakte kun je hier zeker mee voorkomen.

Deel dit opShare on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInPin on PinterestEmail this to someoneBuffer this page