Spijsvertering Verbeteren en Metabolisme Versnellen

1488

De termen spijsvertering en stofwisseling worden nog wel eens door elkaar gebruikt. Er is zeker een verband tussen de twee, maar de begrippen hebben allebei hun eigen betekenis. In dit artikel wordt uitgelegd wat het is en wat je kunt doen om deze te verbeteren en te versnellen.

Spijsvertering

MetabolismeDe vertering vindt plaats na het eten van een maaltijd of tussendoortje. Het is het proces waarbij voedsel wordt verwerkt in je lichaam. Afhankelijk van wat je eet kan het spijsverteringsproces urenlang duren. Bij een te trage vertering kun je last krijgen van vervelende kwalen, zoals een opgeblazen gevoel, darmklachten of overgewicht. Een goede spijsvertering zorgt ervoor dat alle voedingsstoffen optimaal in het lichaam worden opgenomen.

Tips voor een betere spijsvertering

1. Eet veel vezels
Veel vezels eten is belangrijk. Vezels werken als een soort spons in je darmen, doordat ze vocht opnemen. Dit zorgt weer voor een goede stoelgang en een verzadigd gevoel, waardoor het ook een positief effect op je gewicht heeft.

2. Drink genoeg water
Als je veel vezels eet, is het ook belangrijk om voldoende water te drinken. Doe je dit niet, dan kunnen de vezels ophopen en krijg je last van verstopping. Bovendien zorgt vocht ervoor dat alle afvalstoffen worden afgevoerd. Drink minstens anderhalve liter per dag.

3. Ontbijt
Nadat je vertering de hele nacht heeft stilgestaan, is een goed (vezelrijk) ontbijt erg belangrijk. Door te ontbijten komt de vertering weer op gang, moeten je darmen gelijk weer werken en krijg je voldoende energie binnen om de dag te beginnen.

4. Neem je tijd
Goed te tijd nemen voor je eten is ook van belang. Ga rustig zitten en besef wat je eet. Hierdoor eet je minder en wordt het voedsel beter verteert. Ook kunnen voedingsstoffen beter worden opgenomen.

5. Kauw goed
Als je de tijd neemt voor je eten, kauw je ook beter. Bij iedere hap begint het spijsverteringsproces immers al. Er worden enzymen aangemaakt die nodig zijn bij een goede vertering en opname van voedingsstoffen.

6. Rook niet
Roken kan zorgen voor brandend maagzuur omdat nicotine de sluitspier verslapt. Bovendien heeft roken invloed op het slijmvlies in het spijsverteringskanaal en kan slijmvliesontsteking veroorzaken.

7. Eet gevarieerd
Door gevarieerde voeding krijg je een afwisseling aan vitaminen en mineralen binnen. Dit zorgt ervoor dat je organen goed worden onderhouden en goed werken, dat weer een positief effect heeft op je vertering.

8. Zorg voor hygiëne
Hygiëne is erg belangrijk om voedselvergiftiging en maagklachten te voorkomen. Zorg ervoor dat het eten goed is gewassen en goed wordt verhit. Was ook altijd je handen grondig voordat je begint aan de maaltijd.

9. Beweeg voldoende
Door beweging van je lichaam komen ook je darmen in beweging, waardoor ze beter hun werk kunnen doen.

10. Toiletteer goed
De laatste, maar geen onbelangrijke tip. Neem de tijd om naar het toilet te gaan en ga altijd direct nadat je aandrang voelt. Ophouden kan zorgen voor droge ontlasting en verstopping. Rechtop zitten en ontspannen bevordert de stoelgang.

Metabolisme3Stofwisseling

De stofwisseling (metabolisme) gebeurt na het verteren van het voedsel. Het is letterlijk de wisseling van de stoffen, waarbij voedingstoffen worden omgevormd tot andere stoffen. Er vindt dan een reactie plaats in de lichaamscellen waarbij de energie uit het voedsel vrijkomt. Deze verbranding is noodzakelijk zodat het lichaam goed kan functioneren. Het moet immers kunnen bewegen, zichzelf warm houden en denken.

Tips voor een snellere metabolisme

1. Eet voldoende
Je lichaam is gewend aan een bepaalde calorie-inname. Als je te weinig eet vertraag je zo de stofwisseling en je lichaam zal zuiniger worden met energie en vet opslaan.

2. Eet kleine maaltijden
Door regelmatig kleine maaltijden op een dag te eten, blijft je stofwisseling continue bezig. Hierdoor blijft je lichaam op gang en zal het energie verbranden. Verdeel je maaltijden over vijf tot zes kleine porties.

3. Eet gezonde koolhydraten
Witte producten, zoals witbrood, pasta en suiker zorgen voor een piek in de bloedsuikerspiegel. Hierdoor wordt je metabolisme ontregelt. Bovendien zorgt deze piek voor een hoge doses energie, waardoor je hierna een daling in energie zult krijgen en je futloos kunt gaan voelen.

4. Beweeg voldoende
Niet alleen voor je spijsvertering, maar ook voor de stofwisseling is het belangrijk om voldoende te bewegen. Hierdoor komt de stofwisseling op gang en je zult hierdoor ook meer eten.

5. Doe aan krachttraining
Ook in rust verbrand je calorieën. Door gewichttraining kun je de hoeveelheid van deze calorieën verhogen, want spieren verbranden veel meer dan vet. Het hertelproces van de spieren zorgt ook voor een versnelde metabolisme.

6. Eet veel eiwitten
Eiwitten zijn voor het lichaam moeilijk af te breken dan vet of koolhydraten en dit kost daarom meer energie. Voeg eiwitten toe in elke maaltijd van de dag en je stofwisseling zal versnellen en hierdoor ga je meer verbranden.

7. Eet ook na 18.00 uur
Veel mensen eten niks meer na het avondeten, maar hierdoor zal het metabolisme sterk vertragen. Zorg dat je een aantal uur na het diner nog iets gezonds eet, waardoor je stofwisseling aan de gang blijft. Eet twee uur voordat je gaat slapen niks meer.

8. Voeg kruiden toe
Uit onderzoek is gebleken dat de stofwisseling na het eten van spicy food veel hoger is, dan na het eten van mild voedsel. Pittig eten jaagt je stofwissling omhoog en geeft een boost aan de vetverbranding.

9. Slaap voldoende
Als je moe bent heb je meer trek en wordt je stofwisseling vertraagd. Zorg voor minimaal acht uur slaap, zodat je lichaam geen moeite krijgt met de verwerking van koolhydraten.

10. Matig met alcohol
Het vermogen van je lichaam om vet en koolhydraten te verbranden wordt door alcohol onderdrukt. Matig daarom met alcohol voor een goede stofwisseling.

Deel dit opShare on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInPin on PinterestEmail this to someoneBuffer this page