Te Hoge Onderdruk of Bloeddruk – Symptomen en Oplossingen

10084

Onze ongezonde voeding en slechte eet- en leefgewoonten zijn verantwoordelijk voor tal van ernstige en zelfs levensbedreigende aandoeningen, waaronder overgewicht, diabetes en hoge bloeddruk of hypertensie. Hoge bloeddruk verhoogt op zijn beurt aanzienlijk je risico op hart- en vaatziekten. Wanneer spreekt men van hoge bloeddruk, wat zijn de oorzaken en de symptomen en wat kun je er zelf aan doen om je bloeddruk te verlagen?

Wat verstaat men onder onze bloeddruk?

Je bloeddruk oefent constant een druk uit op de wanden van je bloedvaten. Deze druk wordt veroorzaakt door je hart. Je hart pompt onophoudelijk bloed door je aders. Je bloeddruk varieert bij iedere hartslag. Op die manier spreken we van een maximum of systolische bloeddruk en een minimum of een diastolische druk. Je bloeddruk schommelt naarmate de tijd vordert. ‘s Nachts is je bloeddruk relatief laag. Na het ontwaken stijgt je bloeddruk. In de loop van de dag zal deze weer dalen om ‘s avonds weer wat toe te nemen.

Bovendruk en diastolische bloeddruk

Voor een lichaam in topconditie zijn zowel je bovendruk als je diastolische bloeddruk belangrijk. Beiden hebben een belangrijk effect op je gezondheid. De bovendruk is de druk waarmee het bloed door je hart in je bloedvaten wordt gepompt. Je diastolische bloeddruk daarentegen is de druk in je bloedvaten bij je hart in rust. Daarna zal je hart zich weer vol pompen met vers bloed. Bij hypertensie zijn meestal zowel je boven- als je onderdruk verhoogd. Het is echter even goed mogelijk dat alleen één van beiden te hoog is. Een verhoogde bovendruk heeft vooral een negatieve invloed op je grote bloedvaten. Een diastolische bloeddruk heeft op zijn beurt een negatief effect op je kleine bloedvaten.

Wanneer is je bloeddruk gezond?

Je bloeddruk wordt uitgedrukt in millimeter kwikdruk. Je hebt een gezonde bloeddruk bij een bovendruk lager dan 140 millimeter kwikdruk en een onderdruk van 90 millimeter kwikdruk. Bij volwassenen spreekt men van hypertensie met een bloeddruk hoger dan 140/90 millimeter kwikdruk. Lagere bloeddrukwaarden dan 140/90 millimeter kwikdruk wijzen op hypotensie.

Hypertensie

Tijdens fysieke inspanningen zal je bloeddruk stijgen. In normale omstandigheden daalt je bloeddruk bij rust. Dat is spijtig genoeg niet altijd het geval. Staan je bloedvaten voortdurend onder een te hoge druk, dan spreekt men van een hoge bloeddruk. Het aantal patiënten met hypertensie neemt sterk toe, maar velen merken daar weinig of niets. Zij lopen uiteraard het grootste gevaar op hart en vaatziekten.

Oorzaken van hypertensie

In een klein aantal gevallen is hypertensie het gevolg van een of andere lichamelijke afwijking zoals een nieraandoening. Belangrijkste oorzaken van hypertensie zijn echter een ongezonde en vetrijke voeding, overgewicht, een te hoge zoutconsumptie, het drinken van meer dan twee glazen alcohol of alcoholische dranken per dag, en roken. Hypertensie kan ook erfelijk bepaald zijn.

Welke voeding tegen een hoge bloeddruk

Tehogebloeddruk2Aanbevolen voeding bij hoge bloeddruk:
• Verse seizoensgroenten en fruit
• Alle volle graan- en volkorenproducten
• Vette vissoorten zoals paling, zalm, makreel, foral, sardienen, haring en ansjovis
• Noten, pitten, zaden en knoflook
• Alle vezelrijke voeding
• Pure chocolade met een maximum van twintig gram per dag
• Voeding rijk aan onverzadigde en dus gezonde omega 3- vetzuren zoals in alle vette vissoorten, zuivel en eieren
• Plantaardige oliën zoals zonnebloem- , kokos- en olijfolie

Voeding die je best zoveel mogelijk beperkt houdt:
• Vet en vooral rood vlees
• Bewerkte voeding zoals worst en alle kant- en klare gerechten
• Suiker, zout en alle zoetigheden
• Vette sauzen, zeker diegene op basis van room en boter
• calorierijke tussendoortjes zoals snoep, koek, gebak en chips
• Alle frisdranken, ook hun light versies
• Cafeïne
• Alcohol, en alcoholische dranken

Voldoende lichaamsbeweging

Voor een gezonde bloeddruk is voldoende lichaamsbeweging is even belangrijk als een gezonde voeding. Dagelijks een half uurtje wandelen, fietsen, joggen of zwemmen op je eigen ritme is belangrijker dan één keer per week enkele uren te trainen zoals een topsporter

Diastolische bloeddruk

Mannen hebben een te lage bloeddruk als de bovendruk lager is dan 110 en de onderdruk lager dan 70. Bij vrouwen is dat het geval als de bovendruk lager is dan 100 en de onderdruk lager dan 60. Iemand met een diastolische loopt minder risico’s dan iemand met een verhoogde bloeddruk, maar regelmatige controle is ook hier noodzakelijk.

Oorzaken van hypotensie

Hypotensie kan oorzaak zijn van: bloedverlies, hoog cholesterol, ernstige hartafwijkingen, hormonale stoornissen, nieraandoeningen, een te trage of te snelle werking van je schildklier,

Voeding bij hypotensie
• Drink dagelijks maximum twee glaasjes rode wijn
• Drink dagelijks wortel- en of rode bietensap
• Brenk gerechten op smaak met verse tuinkruiden zoals rozemarijn, dille, tijm en laurier en beperk zoveel mogelijk het gebruik van zout

Conclusie

Hoge bloeddruk brengt je gezondheid meer in gevaar dan hypotensie, maar beiden moeten regelmatig gecontroleerd worden. Een gezonde voeding met veel groenten, fruit, noten, zaden en pitten gecombineerd met voldoende lichaamsbeweging is onmisbaar voor een gezonde bloeddruk.

Deel dit opShare on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInPin on PinterestEmail this to someoneBuffer this page

GERELATEERDE ARTIKELEN